Veelgestelde vragen

1. Heeft mijn woning al een energielabel en hoelang is deze geldig?

Dit kunt u opzoeken op de website van EP-Online, de landelijke database van energielabels.

Een energielabel is 10 jaar geldig.

2. Wanneer is een energielabel verplicht?

  • Bij overdracht van een huur- of koophuis.
  • Bij oplevering van een object.

3. Wat als ik geen energielabel heb in deze gevallen?

Dan riskeert u een boete van de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport):

  • €435,- voor een particuliere eigenaar.
  • €870,- voor een bedrijf.

4. Welke objecten zijn vrij van de energielabelplicht?

Dit is een behoorlijke lijst, maar de belangrijkste zijn:

  • Monumenten.
  • Objecten met een industriefunctie (zoals garages of werkplaatsen).
  • Tijdelijke gebouwen (maximaal 2 jaar in gebruik).
  • Objecten gebouwd voor religieuze activiteiten (zoals kerken).
  • Vrijstaande gebouwen kleiner dan 50 m².
  • Gebouwen die geen energie gebruiken voor klimatisering.

5.  Welke objecten moeten in 2023 aan label C voldoen?

Deze regel geldt voor kantoren als:

  • De gebruiksoppervlakte van de kantoorfuncties (exclusief nevenfuncties) meer dan 50% is van de totale gebruiksoppervlakte van het object.
  • De gebruiksoppervlakte van de kantoorfuncties en nevenfuncties daarvan in het object meer dan 100 m² is.

6. Wat kunt u verwachten tijdens de opname?

De adviseur komt bij u langs en start vervolgens de opname.
Dit houdt in, maar is niet beperkt tot:

  • De gebouwgebonden installaties (CV-ketel, tapwaterinstallatie, ventilatiesysteem, koeling en/of opwekkers zoals zonnepanelen).
  • De scheidingsconstructies: dit zijn de constructies die 'binnen' scheiden van 'buiten' (en onverwarmde ruimtes).
    Dit zijn de vloeren, gevels, daken en ramen waar dus warmteverlies optreedt.
    Dit is de reden waarom een vrijstaand huis veel meer tijd in beslag neemt dan een tussenwoning: er zijn veel meer constructies die aan buiten grenzen en die moeten allemaal meegenomen worden.
  • Ook wordt er bouwkundig gekeken naar uw woning, een massief betonnen bouw heeft immers een volledig ander gedrag m.b.t. warmteverlies dan bijvoorbeeld houtskeletbouw.

7. Hoeveel tijd heeft de adviseur nodig voor de opname?

De adviseur heeft doorgaans niet meer dan 1 uur nodig voor de opname.
Dit is afhankelijk van de volgende factoren:

  • Grootte van de woning.
  • Vrijstaand of ander subtype (hoek-, tussen, beneden of bovenwoning).
  • Of er plattegronden aanwezig zijn van de woning.
  • Of er facturen aanwezig zijn van de gebouwgebonden installaties.

8. Moet ik wat voorbereiden voor als de adviseur langskomt?

U moet als klant niks, maar het is makkelijk (en ook gunstiger voor uw energielabel) als een aantal zaken voorbereid worden:

  • Heeft u facturen van installaties of isolaties? Dan kan dit bewijs zijn dat bijvoorbeeld een bepaalde soort isolatie is geplaatst.
    Bij ontbreken van een dergelijk bewijs moet de adviseur het visueel kunnen vaststellen.
    Als dit niet mogelijk is, moet de adviseur uitgaan van een conservatieve aanname (en deze valt veelal minder gunstig uit voor uw energielabel).
  • Heeft u plattegronden van uw woning?
    Lever deze van tevoren aan bij de adviseur, hierdoor neemt de opname minder tijd in beslag.

9. Wat houdt een Advies op Maat in?

Een Advies op Maat is geen onderdeel van de basisopname, maar een extra.
Bij de basisopname wordt er een energielabel uitgegeven met een rapportage vanuit de software.
Deze rapportage krijgt u achteraf en daar staan een aantal verbeterpunten te zien.
Voor sommigen is dit nog best technisch, omdat er nog gesproken wordt over Rc- en U-waardes van isolaties en ramen/kozijnen.
Een Advies op Maat is een extra service die wij leveren om een passend advies specifiek voor uw woning samen te stellen (ook omdat wij tegen die tijd uw woning fysiek hebben bezocht).
Dit advies is gericht op verduurzaming en hiermee kunnen wij ook aangeven wat u kunt doen om bijvoorbeeld uw energielabel te verbeteren.